Voedingsstoffen

Is het nou echt nodig? Het gebruik van voedingssupplementen? Onze bodem is bijna uitgeput, er zitten weinig mineralen en andere stoffen meer in. Hierdoor zit ook in de groenten, noten, fruit en dergelijke veel minder voedingsstoffen dan dat we nodig hebben. Voor herstel, het regenereren, groei en weerstand (!) heb je veel voedingsstoffen nodig om voldoende energie te produceren in de cellen van je lichaam.

Eiwitten; Zijn bouwstoffen. We slaan eiwitten niet op. Belangrijk voor spieren, darmen, het immuunsysteem, hormoonhuishouding, huid en bindweefsel. Zit in alles wat rent, vliegt en zwemt. Vis, vlees en in eieren, noten, kokos, zaden, chocolade.

Vetten; Zorgen voor energie en energieopslag. Soepele celmembranen, transport van nutriënten, belangrijk voor de hersenen, zenuwstelsel en ogen. Beschermt en isoleert. En is nodig bij de aanmaak van verschillende hormonen. Sterkt het immuunsysteem en is ontstekingsremmend. Goede vetten zijn onder andere dierlijke vetten en olijfolie, kokosolie,lijnzaadolie.

Koolhydraten; Zijn brandstoffen. In fruit, groenten, noten en zaden. Glucose, fructose, sacharose, lactose, zetmeel. We hebben ongeveer 25-40% koolhydraten nodig per dag. Een overschot aan brood, pasta en andere geraffineerde koolhydraten zorgen voor overgewicht en suikerziekte.

Vitaminen; Voor groeiprocessen en als co-enzymen, ze helpen bij zeer veel biochemische processen. Vit. A (Retinol) in fruit en vette vis, Vit. D (Thiamine) in ei en vette vis, Vit. B 1,2,3,5,6,11,12 (Complex) in vlees, groenten, bananen, noten, Vit. C (Ascorbinezuur) in rozebottel, peterselie, boerenkool. Er zijn wateroplosbare vitaminen en vetoplosbare vitaminen.

Mineralen; Bouwstoffen voor het skelet, cellen, weefsels, enzymen en hormonen. Regelen o.a. stofwisselingsprocessen. We maken zelf geen mineralen aan. Natrium, Chloor, Kalium, Calcium en Zwavel.

Spoorelementen; IJzer, Jodium, Koper, Zink, Selenium, Chroom, Fluor

© Copyright Verofit 2017.